پیشینه

مقدمــه

قرآن، کلام پروردگار مهربان است. خواندن و نگاه به آیات آن، زنگار را از دل می‌زداید و انسان با تلاوت هر آیه، پله‌هایی از نردبان معنویت را طی می‌کند. این تـلاوت، خود زمینه انس را فراهم می‌آورد.
من بارها گفته‌ام، باز هم می‌گویم: ما تلاوت برجسته قرآن را در این کشور دنبال مى‌کنیم، براى این‏که اُنس با قرآن و تلاوت قرآن در بین مردم عمومیت پیدا کند. مقام معظم رهبری دام ظله العالی

در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی نقطه تلاقی تمدن ایرانی و فرهنگ‌ اسلامی، شاهد بروز و ظهور اندیشه‌های پویا وحرکت انسان در مسیر رشد و تعالی بوده و هستیم که در این میان، قرآن به عنوان مصدر و منبع سیلان معرفت اسلامی و مرجع ملل مسلمان و آخرین گفتمان وحی، جایگاهی بس رفیع و عظیم دارد.

معتقدیم قرآن، اساس و زیر بنای هدایت، عزت، پیشرفت مادی و معنوی انسان است. منظر ما به قرآن و مسایل قرآنی کشور، دیدگاهی است بدیع و برخاسته از متن مردمان مؤمن و خداپرست و در این میان خادمان و قاریان تنها مقصودشان آوردن قرآن از حاشیه به متن زندگی است تا آحاد مردم با این کتاب مقدس انس گرفته و روح قرآنی در متن زندگی ایشان جاری و ساری باشد. امیددار و امیدواریم در مسیر حرکت به سوی این آرمان، موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیًنه بتواند همچنان با ثبات قدم، مقتدر و عالمانه و خالصانه، فضایی فراهم آورد که رنگ هجران و غربت از ودیعه ذی قدر و ارزشمند زدوده شده و قلوب توده مردم از اقیانوس بیکران معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام سیراب شود.

پیشینه موسسـه

با استعانت از الطاف خاصه الهی، جمعی از خادمان قرآن کریم از سال ۱۳۶۵ فعالیت قرآنی خود را با برگزاری جلسات و محافل قرآنی در مساجد، پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی اصفهان آغاز نمودند. سپس با تأسیس “جامعه قاریان قرآن کریم اصفهان” با رویکردی بدیعانه و در عرصه‌های مختلف از قبیل تشکیل گروه‌های تواشیح،‌ برگزاری محافل قرآنی، اعزام داور و قاری به مسابقات داخلی و بین المللی، برگزاری مسابقات قرآنی، حضوری فعال و چشمگیر پیدا نمودند.

فعالیت قرآنی این گروه در مجموعه قرآنی “دارالهدی” به همت استاد سید ناصر رضوی و با هدف آموزش عمومی قرآن کریم، ادامه یافت و کلیه مسئولیت‌های اجرایی و آموزشی آن به عهده این خادمان با تجربه قرآن گذارده شد که به برکت قرآن، این گروه، موفق به برگزاری بیش از بیست و سه دوره آموزش قرآن کریم در مجموعه دارالهدی گردید. پس از آن با درخواست مدیر عامل و مسئولین وقت موسسه فرهنگی خدماتی ثامن الائمه اصفهان مبنی بر انجام فعالیت‌های قرآنی در آن موسسه، این گروه منسجم قرآنی پس از قبول این مسئولیت، اقدام به تأسیس مرکز قرآنی ثامن الائمه کرده و به تبع آن آموزش‌های مختلف قرآنی در سطوح عمومی و تخصصی برگزار و همایش‌ها و مسابقات مختلف استانی و کشوری را با موفقیت به سرانجام رسانده تا آنجا که در سال‌های بعد مراکز متعدد دیگری نیز به پیروی از این مرکز، تاسیس یافته و بالغ شدند.

سرانجام، این خادمان قرآن، به دلیل تمرکز فعالیت‌ها و مدیریت فعالیت‌های قرآنی به دست متخصصان، تصمیم به تأسیس مجموعه‌ه­ای مستقل منتسب به قرآن و عترت و بدون وابستگی به کلیه مراکز دولتی و غیردولتی گرفت، تا نهایتاً در سال ۱۳۸۲ موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیًنه تأسیس گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *